Kost

Princip for kost

Formål

• At fremme elevernes mulighed for at træffe sunde valg på baggrund af viden og indsigt om sund kost.
  • At medvirke til, at eleverne på længere sigt får sunde spisevaner
  • At skabe en ramme som skolen kan agere indenfor i samarbejde med forældrene
  • At sikre, at det mad eleverne kan købe på skolen er sundt og varieret

Begrundelse

• Sunde og mætte elever fungerer bedre fysisk, psykisk og socialt.
  • Hensigten med den sunde kost er at optimere den enkelte elevs energiniveau og koncentrationsevne.
  • Det vil medføre bedre trivsel og bedre vilkår for læring.
  • Slik, sodavand og tilsvarende usunde mad- og drikkevarer fremmer ikke koncentrationen og minimeres i skolen i dagligdagen, herunder også uddeling af generelt og uden anledning ønskes ligeledes begrænse

Ansvar

• Det er forældrenes ansvar, at deres børn medbringer gode og ernæringsrigtige madpakker i skolen/SFO.
  • Skolen/SFO medvirker til at udvikle elevernes forudsætninger for at tage vare på egen og andres sundhed ved at inddrage sundhedsemner/uger på de forskellige årgange.
  • Skolen tilbyder omdeling af skolemælk og mulighed for koldt drikkevand.

Den daglige praksis

Morgenmad

• Skolen forventer, at eleverne har spist et sundt og nærende morgenmåltid inden de kommer i skole.
  • Elever tilmeldt morgenmodul i SFO tilbydes morgenmad fra kl. 6.45 til kl. 7.30. Morgenmaden er et udvalg af havregryn/grød, cornflakes, knækbrød, mv.

Spisepauser

• Børnene skal medbringe en lille madpakke eller frugt til kl. 10- pausen (lille pause)
  • I spisepausen kl. 12.00 - foregår spisning samlet i klasseværelset med en lærer/pædagog til stede fra 0. – 5. klasse. Der skal være ro til at spise. Fra 6. – 9. klasse spises frokosten i cafeen hos IFM
  • I SFO spises ”frugt” efter skoledagens afslutning. Der er fokus på dette mellemmåltid, da det har stor betydning for, hvordan resten af barnets dag forløber. SFO serverer brød og frugt.

Madbestilling

Drikkevarer

• Det skal være muligt at lave en abonnementsaftale gennem Mejerikontoret og mejeriselskabet Arla, så man hver dag får leveret frisk mælk på skolen.
  • En evt. drikkedunk er til vand.
  • Frisk koldt drikkevand kan hentes i drikkevandsfontænerne.

Arrangementer og andet

• Ved arrangementer og bespisning på skolen tænkes i ernæringsrigtige produkter.
  • Dog dispenseres ved festlige lejligheder (der må gerne være forskel på hverdag og fest).
  • Ture med klasse, arrangementer på skolen, klassefest og lign.
  • Klassens forældre aftaler, om der skal medbringes noget spiseligt på fødselsdage.

Madudvalg

På Marienhoffskolen nedsættes et madudvalg som består af:

• Repræsentant fra skoleledelsen
  • Repræsentant fra elevråd
  • Repræsentant fra Cafeen
  • Repræsentant fra IFM
  • Repræsentant fra skolebestyrelsen
  • Repræsentant fra medarbejderne

Madudvalgets opgave er:

• Løbende at give input til cafeens udbud, priser, atmosfære, regler og evt. nye tiltag, sådan at det er sunde og ernæringsrigtige måltider der tilbydes eleverne i løbet af skoledagen.
  • At sikre, at udvalget arbejder på en fælles forståelse af varieret og ernæringsrigtig kost blandt elever, personale og forældre
  • Sundhedsudvalget refererer til skolens ledelse.

Information til forældrene

Nye forældre på skolen skal gøres bekendt med kostpolitikken.

Links med råd om sund kost:

Kommunens Mad- og måltidspolitik: overordnet-mad-og-maaltidspolitik.pdf (syddjurs.dk)

www.altomkost.dk

www.arla.dk